Обичайното разположение на оркестъра може да предизвика слухови затруднения за членовете на състава. Това е един от основните изводи от изследването, изготвено от Обсерваторията за превенция на слуха на музикантите /OPAM/ по поръчка на Висшето музикално училище на Каталуния и Взаимния фонд за трудови злополуки и заболявания на испанската провинция.
По този повод OPAM организира първия „Застрахован концерт“, който има за цел да намали звуковия натиск, на който са подложени музикантите на сцената. Спектакълът има за цел да открие най-доброто решение за оркестрантите за максимално намаляване на риска от слухови увреждания. За да се определи оптималното разположение, предварително бяха направени записи на репетиции на Симфоничните танци из „Уестсайдска история“ от Ленард Бърнстейн, направени от млади оркестранти. Чрез записите могат да се измерят стойностите на звуковото налягане, на което са изложени изпълнителите, и да се определят възможните подобрения за намаляване на риска без да се засяга крайното качество на концерта. Първите получени данни показват, че духовата секция е най-сериозно засегнатата, както и позицията на диригента.
Максималната стойност, на която може да бъде изложен един музикант без риск за слуха в средносрочен и дългосрочен план е 80 децибела. Като функция на това равнище се изчислява времето, което може да се използва за изпълнение, без да се нарушава слуха. В този смисъл, проучването показва, че музикантите от духовата секция трябва да репетират от 12 до 30 минути дневно, за да не получат слухови изменения, а не както показва практиката – около 2 часа и половина. При сила на звука от 80 до 85 децибела, която се получава при струнните инструменти като арфа, цигулка и контрабас, специалистите съветват музикантите да отделят само 3 или максимум 4 часа за свирене. Но оркестрантите от струнната секция са изложени на рисковете на колегите си от духовия състав поради своето местоположение. Най-привилегировани засега остават музикантите, разположени от двете му страни в близост до диригента. За тях е изчислено, че могат да издържат на звуково налягане между 10 и 12 часа.
Решението е в смяната на местата в оркестъра, което да не намали цялостното въздействие от изпълнението. Проектът се състоя на 20 юни 2014г. в сценичното пространство Kursaal в град Манреса /на 65 км. от Барселона/. За експеримента бяха привлечени Камерните симфоници на Висшето музикално училище на Каталуния заедно с испанския Квартет „Казалс“, който гостува в София в рамките на тазгодишния Европейски музикален фестивал. Програмата включваше Симфония № 94 в сол мажор от Й.Хайдн и Симфония № 40 в сол минор от В.А. Моцарт, под диригентската палка на Шавиер Пуиг. На събитието присъства Бой Руис- съветник по здравните въпроси към Местното правителство на Каталуния. Проектът „Застрахован концерт“ има за цел да повиши превенцията на музикантите и осведомеността на обществото по отношение на изложените проблеми.