За 150-годишнината на Рихард Щраус

За 150-годишнината на Рихард Щраус

Как светът отбеляза юбилея?

В годината на Рихард Щраус светът буквално се надпреварва в представянето на неговата музика. Подобно на годишнините на Верди и Вагнер през 2013г., когато бе въпрос на престиж за всеки театър, оркестър или солист да включи тяхно произведение в репертоара си, така и сега погледите са насочени към Рихард Щраус. Музиката на роденият през 1864г. немски композитор се изпълнява с особен акцент навсякъде по света и това наистина е въпрос на чест за всяка една музикална институция. И въпреки че кулминацията беше вчера, в денят на рождението му 11 юни, все още предстоят много събития, които тепърва ще разгръщат онова специално умение на изпълнителите, което се изисква за прочита на неговите творби. Това, което някога е било смятано за експериментална тонова поема, днес се счита за базата на оркестровия репертоар, като „Така каза Заратустра“ по Ницше, автобиографичната „Животът на героя“ или „Дон Кихот“ по Сервантес. Последвалите опери „Саломе“, „Електра“ и „Кавалерът на розата“ са задължителни днес в репертоара на реномираните оперни сцени, а когато в соловите рецитали на певците е нужно да се подчертае отношение към по-специфичната немскоезична лирика, изборът пада върху „Четири последни песни“. С две думи – Рихард Щраус наистина има значението на основополагащ композитор в наши дни.

Първата половина на 2014г. донесе над 350 представления на оперите му, показани в повече от 80 продукции из целия свят. Специално за летните фестивали се пазят още заглавия, а за откриването на сезон 2014/2015 също са предвидени нови постановки. В родната му Германия 150-та годишнина се отбелязва и с възпоменателна монета от 10 евро в специално сребърно издание. Дрезден е градът, който оглави честванията с премиери на не по-малко от девет Щраусови опери, така например Semper Oper показа нова продукция на „Електра“ с диригента Кристиан Тилеман още на 19 януари. Нови режисьорски версии на „Ариадна на Наксос“ и „Саломе“ бяха играни през март, а първата опера на композитора „Гунтрам“от 1893г., за която самият Щраус пише либретото, звуча в три концертни изпълнения през февруари. На Великденския фестивал в Залцбург през април Staatskapelle Dresden представи „Арабела“ с Рене Флеминг и Томас Хемпсън. Гала концерт с избрани откъси от десет творби на композитора, включително „Интермецо“ и „Египетската Елена“, бе представен отново под палката на Кристиан Тилеман, а кулминацията бе вчера на 11 юни, с музиката на операта „Дафне“. В Гармиш, където Рихард Щраус построява известната си вила през 1908г. – мястото, което той превръща в свой дом буквално до смъртта си през 1949г., сега се организира специален Щраусов фестивал, който започна вчера. Неговата програма е замислена от артистичния му директор Бригите Фасбиндер, под надслов „Честит рожден ден, г-н Щраус“. Сред очакваните събития там ще бъде представянето на две от оперите - „Кавалерът на розата“ и „Саломе“, между 27 юни и 31 юли. „Кавалерът на розата“, една от най-често поставяните сценични творби на Щраус, ще има своя нов живот и на Залцбургския летен фестивал още през август, като за ролята на Маршалката е поканена българската оперна прима Красимира Стоянова.

Ако на немскоезичната територия акцентът в честванията пада най-вече върху оперната музика на Рихард Щраус, то в Обединеното кралство залагат повече на оркестровите му песни. Серия от 14 събития в Bridgewater Hall в Манчестър представиха тази част от творчеството на композитора още в първите три месеца от юбилейната 2014г. Разбира се, с изпълнението на „Четири последни песни“ и някои други вокални творби с оркестров акомпанимент, изпяти от певицата Сойле Изокоски, а сред диригентите бе и сър Марк Елдър. Миланската „Ла Скала“, Унгарската държавна опера и Нидерландската опера в Амстердам също предложиха на публиката в различни точки на Европа свои серии на оперни спектакли, завършили с кулминация на рождения ден на композитора. Операта в Сидни показа „Електра“, а в Токио бе играна „Арабела“, имаше и концерти на Тайландската филхармония, както и Филхармонията на Сеул. „Жената без сянка“ привлече Метрополитън опера в Ню Йорк, под режисурата на Ото Шенк бяха представени още „Арабела“ и „Кавалерът на розата“. Питсбъргския оркестър се присъединява към честванията в световен мащаб с рядко изпълняваната „Бурлеска“ за пиано и оркестър на композитора, която ще бъде изпълненена утре /13 юни/, а на Tanglewood Festival прочутият Томас Хемпсън ще изнесе рецитал с песните на Щраус на 16 юли. В Южна Америка също почитат гениалния майстор на звука - Teatro Colon в Буенос Айрес ще покаже нова продукция на „Електра“ в края на октомври.

Споменатите събития едва ли са всичко, което до момента се е случило или тепърва ще се случва по света. Юбилейната година на Рихард Щраус продължава, а с това и възможността да виждаме нов прочит на неговите смели партитури става все по-интересна. В много отношения създаденото от него е звукът на съвременната музика, или поне базата за нея, но ето кои думи на този велик музикант дефинират най-точно това: „Бъдете вдъхновени като Бетовен, владейте контрапункта като Бах, умейте да оркестрирате като Моцарт, бъдете истински правдиви синове на своя век – и тогава ще бъдете съвременни“.