Кой спечели първата награда „Мортие”?

Кой спечели първата награда „Мортие”?

Призът бе учреден наскоро

Преди 3 месеца музикалният свят се раздели завинаги с Жерар Мортие. Повече от 3 десетилетия белгийският режисьор и директор на институции като Театър „Ла Моне”- Брюксел, „Театро Реал” в Мадрид, Залцбургския фестивал и Парижката национална опера, посвети живота си на оперното изкуство. Той е създател и на Триеналето на изкуствата в Рур. Дори получи посмъртно награда за своя принос по време на тазгодишното издание на Международните оперни награди. Сега, по инициатива на престижното издание ”Opernwelt” и международния конкурс за режисура и сценография в Грац ”Ring-Award”, бе учредена награда на името на Жерар Мортие. Идеята е този приз да бъде връчван на всеки две години на изтъкната личност от света на операта и музикалния театър, чието новаторство „превръща света на човека в жизненоважна форма на изкуството, която се върти около основните въпроси за човешкото съществуване”. Журито, което избира носителят на наградата „Мортие” е председателствано от австрийския филмов режисьор и носител на „Оскар”, „Златна палма” и „Златен глобус” Михаел Ханеке. Той е режисьор на наскоро появилата се постановка на „Така правят всички жени” от В.А. Моцарт- копродукция на Кралския театър в испанската столица и театър „Ла Моне”, Брюксел. Първият носител на Награда „Мортие” е френският оркестров диригент Силвен Камбрелин (Sylvain Cambreling) – дългогодишен сътрудник, приятел на Жерар Мортие и от април 2010г. - главен диригент на Симфоничния оркестър „Йомиури Нипон”. Маестрото прие отличието, което няма парично изражение, а се връчва под формата на статуетка, изработена от скулптора и сценограф Александър Ползин. Той наскоро създаде сценографските решения за операта „Лоенгрин” от Рихард Вагнер в „Театро реал” в Мадрид. Статуетката представлява Сизиф с неговия камък. С нея Ползин изразява „възхищението си от магическите умения на Мортие да си представя сцената и да задава въпросите, които го вълнуват, като предизвиква и предразполага публиката да изрази своите отговори”.