Голямо изживяване” – така описа своето завръщане на българска сцена цигуларят Димитър Иванов, който повече от 30 години живее в Германия. През 2012г. той изпълни Цигулковия концерт на Самуел Барбър в съпровод на Оркестъра на Класик ФМ под палката на Лучано ди Мартино в рамките на цикъла „Музиката на Америка“. „Толкова много емоции бяха свързани с тази моя изява”, сподели музикантът в ефира на Класик ФМ радио. С огромно вълнение той очаква поредната си среща с българската публика- на 06.06.2014г., петък, от 19.30ч. в зала „България” в концерт от програмата на Европейския музикален фестивал. В съпровод на AGBU Sofia chamber orchestra, дирижиран от Бедрос Папазян, Димитър Иванов ще представи Концерт за цигулка и оркестър от Феликс Менделсон-Бартолди. Това произведение е „един от най-любимите ми концерти, защото е вълшебен като атмосфера и чист като музика и емоционалност. Менделсон вплита усещането за природата, която го заобикаля в района на Франкфурт, докато го пише. Това личи особено в третата част на творбата. Има няколко иновации в този концерт- Менделсон революзионизира формата на цигулковия концерт, като вместо въвеждащ оркестров фрагмент тук слушателят внезапно се потапя в цигулковата партия – един подход, модерен за своето време. Освен това, прави впечатление и местоположението на каденцата - тя изглежда като част от разработката на творбата”, разказва Димитър Иванов в предаването „Сутрешно кафе с Геми”.
Междувременно научава за наскоро инициираната кръгла маса за създаването на нова акустична концертна зала в София и не закъснява с позицията си. „Аз съм винаги „за” каквито и да било идеи и проекти за изграждане на нови зали и нови възможности за изяви за млади и утвърдени музиканти. Такъв престижен проект ще бъде от полза особено за София, която чух, че кандидатства за Европейска столица на културата. Архитектите ще имат доста работа докато надхвърлят акустичните качества на зала „България”. В Концертхаус Берлин условията са подобни, тъй като и двете сгради са строени в началото на 20 век. Там сега някои неща се обновяват, тъй като условията не отговарят на стандартите, които по принцип са изпълнени от останалите концертни зали в Германия. Немските градове влагат много средства за поддръжката и за модерното реновиране на залите, защото изискванията и правилата са изключително строги”, отбеляза Димитър Иванов.
От 2005 до 2008 г. музикантът заема поста Първи концертмайстор на Orchestra del Teatro Lirico di Cagliari в Италия.През 2008 г. Димитър Иванов става Първи концертмайстор на Museumsorchester Frankfurt –оркестърът на Операта във Франкфурт на Майн, Германия. С какво е съпътстван този дълъг път от обикновения оркестрант до мястото на концертмайсторът? „Освен солистичните качества, трябва да имаш много човешки качества. Концертмайсторът трябва да бъде голям дипломат между диригента и оркестъра, както и да спасява положението, особено при гостуващи диригенти”, споделя Иванов. Той не пропуска да отбележи, че Оркестърът на Франкфуртската опера е бил подминат от кризата, довела до преструктурирането и дори закриването на множество оркестри в Европа и света. По думите на цигуларят, всичко се дължи на доброто ръководство, като най-важният постигнат резултат е изборът на Франкфуртската опера за Оперен театър на годината в класация, изготвена през 2013г. в Лондон. „Някои оркестри са държавни, други- градски, а има и подкрепени на федерално ниво. В райони от бившето ГДР бяха закрити редица оркестри. От 2000г. до сега преустановиха дейността си над 30 оркестъра в обединена Германия”, подчерта Иванов.
Талантливият цигулар е възпитаник на Георги Тилев, проф. Григори Жислин (Вюрцбург), проф. Мириам Фрийд (Блумингтън/Индиана). От сезон 2010-2011г. Димитър Иванов преподава като асистент и достига до доцентско място във Висшето училище по музика „Ханс Айслер” в Берлин, в класа по цигулка на своя бивш професор Улф Валин. Но животът на Димитър преминава между свиренето във Франкфурт и педагогическата работа в Берлин. „Налагаше се да отказвам много концерти заради преподаването. Усетих колко ми липсва да имаш повече време за себе си. Чрез уроците поддържам целия си репертоар, но ме изтощава пътуването и организацията на тази работа. Затова ще направя пауза в преподавателската ми работа”, обяснява той. Поканите за участия, които получава, не спират: през изминалите две години изнася Цигулковия концерт на Шостакович с Оркестъра на Марбург, както и множество камерни концерти. Същевременно се подготвя за новия спектакъл „Ромео и Жулиета” от Делиус, който Франкфуртската опера ще постави през месец юни 2014г.
Каква е историята на цигулката, с която Димитър Иванов ще свири на 6 юни 2014г. в зала „България” и през какви премеждия преминава, за да я запази при себе си, чуйте в ексклузивното продължение на това интервю, специално за читателите на сайта на Класик ФМ, под снимката вляво!