Алон Сариел: „В музиката можем да постигнем неща, които в други сфери не съумяваме“

Алон Сариел: „В музиката можем да постигнем неща, които в други сфери не съумяваме“

Интервю с израелския музикант

„Аз съм възхитен от Телеман, много обичам този композитор!“ - за Алон Сариел това е чувството, с което описва и възприема музиката на знаменития бароков майстор Георг Филип Телеман. „Един известен композитор, който, за съжаление, попада донякъде в сянката на Хендел“ - каза в интервю за Класик ФМ израелският изпълнител на мандолина и лютня. Алон Сариел демонстрира снощи на сцената на зала „България“ свои транскрипции на две творби от Телеман - Сюита и Концерт, преработени за мандолина. Неговото изпълнение бе във вечерта, която нарекохме „Непознатият Телеман“ от програмата на Европейския музикален фестивал. А защо в XXI век един композитор от бароковата епоха все още може да бъде наречен „непознат“? - защото „в днешно време хората са жадни да открият или да преоткрият старинната музика“ – е отговорът на Алон Сариел. Според него Телеман попада някак по средата – между Хендел и Бах, или - „Хендел е огнен, а Бах – интелектуален“, казва той.

Ключов момент при избора му да музицира на старинния инструмент лютня изиграва прочутият британски изпълнител Найджъл Норт. А за мандолината смята, че тя „има изумителното свойство да предизвиква различни асоциации у слушателя“ и се приема по напълно различен начин в САЩ, Бразилия или Италия, където най-често е акомпанираща при италианските канцонети. „Мандолината е типичен мелодичен инструмент, той винаги е в светлината на прожектора, докато при лютнята удовлетворението е крайно различно“ –допълва още Алон Сариел.

В продължение на три години е имал възможността да свири в състава на известния Източно-западен оркестър „Divan“ на Даниел Баренбойм, което окачествява като „една огромна и неизмерима привилегия“. Към оркестъра се присъединява за няколко турнета, по личната покана на самия Баренбойм през 2007г. за изпълнението на Вариации за оркестър, ор.21 от Арнолд Шьонберг, в които има соло за мандолина. Тогава възниква и интересът му към дирижирането, но за този проект на Даниел Баренбойм и до сега Сариел говори с възхита: „Това е един изумителен пример, защото истината е, че в музиката ние можем да постигнем неща, които не можем да постигнем в други сфери. И в този смисъл, когато палестинци и израелци свирят едновременно, в един и същи момент, с едно и също вибрато и един и същи щрих, и най-вече имат една и съща цел, като например да изпълнят симфония на Бетовен - това е може би най-прекрасното сътрудничество, което човек може да си представи!“

Разговаряхме с Алон Сариел само няколко часа преди концерта му в София, а ако неговото изпълнение в зала „България“ ви е харесало – чуйте цялото интервю в превода на Димитър Московски, под снимката вляво!