„Един концерт е репертоарен, ако той може да бъде възстановен за два часа“. Леонид Коган казва тези думи преди години на българската си ученичка Евгения-Мария Попова, а днес тя все още ги пази дълбоко в себе си. И се обръща към тях в моменти, като този, когато й предстои да изсвири всички концерти за цигулка на В.А.Моцарт на живо. Интегралното изпълнение на Моцартовите концертни творби започва още тази вечер в зала „България“, заедно с Оркестъра на Класик ФМ радио и Димитър Пенков на диригентския пулт. Едно мащабно начинание, за което Евгения-Мария Попова казва, че любимият й концерт от петте е Първият, защото се изпълнява най-рядко. Когато вижда новопоставения паметник на Моцарт в Залцбург, усеща как „съвремието ни използва вече превърнатия в търговска марка образ на гения“, по нейните думи, „защото тази музика заслужава много повече“. Така Евгения-Мария Попова открива в себе си нуждата да направи нещо, чрез което да преосмисли гения на Моцарт. А освен това, едни от първите й спомени са именно за изпълнението й на Третия концерт с Васил Казанджиев и Софийски солисти. „Струва ми се, че трябва да прехвърля един мост от ранното си детство и това е музика, която често трябва да се преосмисля“ – казва тя – „а и ние сме се постарали доста да се придържаме към оригиналните издания и колкото е възможно да се отърсим от клишетата – това е моят стремеж в случая.“ Евгения-Мария Попова е напълно убедена, че гении като Моцарт и Бах са били достатъчно прецизни в своите указания за изпълнение и това трябва стриктно да се спазва. Освен петте цигулкови концерта, Симфония-концертанте за цигулка и виола също ще бъде представена - като завършек на цикъла: на 3 юни, с Димитър Пенков в партията на виолата. „За съжаление, Моцарт е написал само за Симфония-концертанте своя каденца – допълва тя –докато на всичките му концерти за пиано има авторски каденци. Затова трябваше да се обърнем към някакви по-съвременни варианти… Срещнахме се с Антони Дончев, а аз познавам много добре неговата музика и фантазията му, и така направих връзката“. По този начин се ражда идеята известният български пианист, аранжор и композитор Антони Дончев да напише тези специфични моменти наречени „каденци“, в които по правило трябва да блесне майсторството на инструменталиста. Евгения-Мария намира, че те са удобни за изпълнение и че са „много лаконични, а някои от тях са просто бисери“. Самата тя би искала дори да се превърнат впоследствие в една самостоятелна сюита, защото, както казва тя – „може би някои ще ги намерят за твърде смели, но аз мисля, че той се справи просто прекрасно!“ Още интересни подробности от разговора ни с Евгения-Мария Попова в студиото на Класик ФМ, може да чуете под снимката вляво!