Непозната и незавършена опера на Франц Шуберт с библейска тематика бе представена за първи път в навечерието на Страстната седмица. На Лазаров ден в Москва се състоя премиерата на сценичната творба „Лазар или тържеството на Възкресението“. Произведението, което сам Шуберт е определил като „религиозна драма“, някои считат за оратория, но според бележките на композитора, то по-скоро се приближава до оперния жанр. Партитурата е създадена въз основа на библейския сюжет и е останала недовършена, а доста по-късно, едва през втората половина на ХХ век, върху нея работи руският композитор Едисон Денисов /1929-1996/. Високо ценен във Франция /починал вследствие на автомобилна катастрофа в Париж/, наричан зад граница „Моцарт на ХХ век“, самият той има оратория с религиозен характер „Историята на живота на нашият Господ Исус Христос“, редом с останалите си съчинения. Именно той дописва второто действие на Шубертовата опера и изцяло композира третото, спазвайки напълно стила на австрийския композитор, когото високо е ценял. Така библейският сюжет следва линията на болестта, смъртта и възкресението на Лазар от Исус. Премиерата бе на 12 април в Камерния музикален театър „Б.А.Покровски“ в Москва с диригент-постановчик Генадий Рождественски. Легендарният диригент бе уверен, че „Лазар“ е произведение, което еднакво успешно може да се представя както в концертна версия, така и в пълноценно сценично изпълнение в оперен театър. До момента обаче, тази опера никога не е била показвана в целостта си на сцена. „Сценичното въплъщение на операта „Лазар“ фактически е първото й изпълнение не само в Русия, но и в целия свят“ – каза пред агенция РИА Новости Екатерина Купровская-Денисова. Тя е вдовицата на Едисон Денисов и пристигна от Париж специално за премиерата в Москва. „В Германия това произведение е звучало, но само в концертно изпълнение… За Денисов музиката на Шуберт бе еталон за красота, чистота и честност в изкуството. Съпругът ми не веднъж е работил върху нея, той е оркестрирал знаменитата „Ave Maria“, шест валсови цикъла, има и вариации по негови творби. Затова, предложението да завърши операта „Лазар“ беше за него върха на това сътрудничество“ – допълва още тя. Историята на религиозното произведение подсказва, че дори близките на австрийския музикален гений не са подозирали за съществуването му. Незавършеният ръкопис е бил намерен от неговият брат след смъртта на композитора, а едва в средата на 90-те години на ХХ век прочутият немски диригент Хелмут Рилинг поръчва на Едисон Денисов да завърши партитурата. Така, благодарение на това дело, познатият ни днес Франц Шуберт /1797-1828/ разкрива и една напълно непозната своя страна - чрез операта „Лазар или тържеството на Възкресението“.