След дълго продължилите протести на музикантите от Детройтския симфоничен оркестър,
финансови затруднения изпитват и други оркестрови състави в САЩ. Кризата продължава
и вече засяга някои от най-реномираните ансамбли там. За съжаление, състави с вековна
история преживяват трудни времена. Напоследък отново се заговори за един друг от големите
американски оркестри, но не в светлината на неговите успехи, а заради трудностите, пред
които е изправен – основаният преди 111г. Филаделфийски оркестър. Неотдавна Съветът
на директорите на оркестъра гласува: в близко бъдеще оркестърът да бъде обявен в
несъстоятелност. Асоциацията на Филаделфийската филхармония и бордовия персонал
оповести решението преди дни, но все пак графикът на състава към момента остава
непроменен / според Кийт Джонсън - говорител на оркестъра/. Въпреки предстоящия банкрут,
музикантите все пак продължават да се борят за съществуването си и възнамеряват да съберат
сумата от 214 милиона щатски долара в най-близко бъдеще, пише „The Philadelphia Inquirer”.
Според американския закон за фалитите, оркестърът има все още известна сигурност в
работата си, което му позволява да продължи и предварително заплануваните си концерти.
Наблюдатели смятат, че този факт поставя оркестъра в позицията на първия голям оркестър –
ветеран на САЩ, който обябява фалит в цялата история на американския музикален живот!
Даренията са основното перо, което позволява съществуването на музикалните институции
в САЩ. И тъй като те драстично са намалели в последно време, а е регистриран и по-малък
приход от продажбата на билети, Филаделфийският оркестър очевидно е принуден да
мисли за фалит. Оркестърът е създаден още през 1900г. и до ден днешен е смятан за един от
най-добрите в света. През годините с него са работили легендарни личности, като Леополд
Стоковски и Ойген Орманди, които всъщност са го изградили, а също и Артуро Тосканини,
Ото Клемперер, Вилхелм Фуртвенглер, Артур Родзински, Томас Бийчъм и др. Особено важни
за историята на ансамбъла са Рикардо Мути, Волфганг Савалиш, Кристоф Ешенбах, Шарл
Дютоа, както и много други. Като пианист и диригент и великият Сергей Рахманинов е записал
името си в историята на филхармонията. Наричат този състав „Солидният златен Кадилак
на оркестрите” и един от „Големите пет”. Това са петте най-значими оркестри на Америка и
според хронологията на създаването си, се подреждат така: Нюйоркската филхармония /
1842/, Бостънският симфоничен оркестър /1881/, Чикагският симфоничен оркестър /1891/,
Филаделфийският оркестър /1900/ и Кливландският оркестър /1918/. Сега остава въпросът –
дали американското общество ще позволи една от емблемите на неговата култура и история
още от началото на ХХ век да премине в забвение или всички, от които зависи това, биха
помогнали във финансовото възраждане на „Златния Кадилак”! А като своеобразна метофора
в последните дни на април програмата на филхармонията включваше: „Гръцка трагедия и
митология” – с творбите на Игор Стравински „Едип Цар” и „Аполон Мусагет”!