Американският ежедневник „Лос Анджелис Таймс” публикува списъка с оркестрови диригенти, които са спечелили най-много пари в САЩ. Данните са от 2011г. и се появяват едва сега заради възможността за оповестяване на информацията от данъчните кампании. Това означава, че третото, четвъртото и петото място в класацията могат да бъдат оспорени от диригенти като Франц Велзер- Мьост и Манфред Хонек.
Класацията за 2011г. води италианският маестро Рикардо Мути. Музикалният директор на Чикагския симфоничен оркестър е спечелил 2,17 млн. долара. В аналогичната класация за 2010г. първото място заемаше Майкъл Тилсън Томас със сумата от 2,41 млн. долара. Година по-късно американският диригент и настоящ музикален директор на Симфоничния оркестър на Сан Франциско се класира на втора позиция с приходи от 2,03 млн. долара. През 2010г. на втора и пета позиция едновременно бе класиран диригентът Джеймс Ливайн, който е получил 2,06 млн.долара от Метрополитън опера и 1,21 млн.долара от Бостънския симфоничен оркестър. Сега третата позиция заема Кристоф Ешенбах, който работи в Кенеди център, Вашингтон и се е разписвал срещу общ доход в размер 1,93 млн.долара. След него е колегата му Шарл Дютоа, който на пулта на Филаделфийския оркестър е успял да изработи 1,64 млн.долара. Ливайн отново е сред първенците по приходи, но с 1,52 млн.долара от Метрополитън опера, което му отрежда едва петата позиция. Номер 6 в класацията на най-добре платените диригенти в САЩ е 33-годишният Густаво Дудамел с 1,43 млн.долара. Въпреки че се класира на осмо място, Джеймс Конлон увеличава печалбата си на 1,18 млн.долара. Заедно с талантливия венецуелец и маестро Дютоа са единствените трима, който успяват да подобрят благосъстоянието си сред първите 10 диригенти. За разлика от тях Алън Гилбърт, който заемаше 4-тото място през 2010г., за една година пада с три позиции и изчисленията на неговите приходи сега показват 1,34 млн.долара. В дъното на класацията е музикалния директор на Чикагската опера и почетен диригент на Симфоничния оркестър на Торонто, както и на Симфоничния оркестър на Би Би Си, сър Андрю Дейвис със своите 884 хил.долара.
За съжаление, статията не показва разликите в заплатите между редовите музиканти и оркестровите диригенти в САЩ. Дали печалбите на всеки маестро от посочените са изненадващо високи на този фон? Дали някога в България ще има, ако не същите, то поне достойни възнаграждения за класическите музиканти, съотносими към нашенските стандарти? Оставяме да прецените сами.