В последния брой на престижното списание ”The Economist” бяха публикувани статии за новите суперсили, но не в областта на икономиката, а в света на оперното изкуство. Изданието запознава читателите с китайския оперен певец Ао Ли, който от 13-годишна възраст изпитва интерес към този музикално-сценичен жанр. Той гледа по телевизията операта „Тоска” от Джакомо Пучини и „си помислих, колко красиво е това”. Пленен от тази красота и благодарение на свой преподавател, който разкрива баритоновия му глас, Ли решава да се занимава с опера. На 25-годишна възраст печели първа награда на международния конкурс за млади оперни певци „Опералия”, организиран от Пласидо Доминго. Ао Ли твърди, че пред Китай стои бум на износа на оперни певци. Той казва, че за младите китайци днес е много по-лесно да завършат оперно пеене, отколкото математика. „Така ще си намерят по-лесно работа. Родителите подкрепят този избор, защото това означава, че може да работят и пътуват в чужбина”, обяснява Ли. Освен телевизионните излъчвания, друг фактор е активното промотиране на операта. Около 50 нови оперни театъра се строят или вече са изградени в Поднебесната империя и дори се планират още сгради. „Китайците обичат чуждестранната музика, но в миналото не сме могли да я слушаме”, обяснява Ли. „Сега операта от Запада става все по-популярна и много млади китайци искат да станат оперни певци”, твърди той. Тенденцията е забелязана и от кастинг дирекотра на Английската национална опера Джон Макмъри, според когото именно на Запад се откриват „много по-големи възможности за изпълнение”. По думите му „през последните няколко години се наблюдава вълна от артисти от Корея, Източна Европа, а сега и от Китай. На международния певчески конкурс на Би Би Си в Кардиф имаше един китаец, двама южнокорейци и седем кандидати от Източна Европа. Корейците например успяват да предадат драматичния заряд на образа. Това трябва да стои в основата на образованието им, а може би и в тяхната физика”. Успехът на държавите от бившия Източен блок остава загадка според Питър Гелб. Генералният мениджър на Метрополитън опера счита, че „това е пряка последица от края на Студената война. Има експлозия от надарени певци от Източна Европа. Само 3 или 4 звезди от Латвия и множество руски изпълнители, които следват стъпките на Анна Нетребко”. Според Пал Кристиан Моу- кастинг директор на Баварската Щатсопер в Мюнхен „китайските певци наистина навлизат. Има много добри гласове. Подобно на руските оперни певци, те се възползват от една по-добра система на музикално образование”. Той твърди, че азиатските певци работят много усилено. „Тези гласове от Източна Европа и от Далечния изток понякога проявяват по-добра трудова етика, отколкото изпълнители от Франция или Италия”, добави той. Анализаторите от ”The Economist” поясняват, че оперните изпълнители от бившия Източен блок са били ощетени от факта, че властите са считали за прищявка и са забранявали техни пътувания зад граница. Днес ситуацията е коренно различна и много оперни артисти поддържат натоварен календар с участия. Изданието посочва българското сопрано Соня Йончева, която през този сезон се изявява в главни роли в спектакли в Ню Йорк, Берлин и Мюнхен. „Има много талантливи певци, които очакават да се появят”, споделя 32-годишната певица. Мнението й споделя южнокорейският бас Джихун Ким. „Когато бях малък, никой около мен не се занимаваше с това изкуство”, разкрива Ким. Той започва да пее в училищен хор, а попаднал в системата на висшето образование в Корея, се среща с оперни певци, които преподават.