Огромен роял с елегантни черно-бели клавиши, който извлича чувствените тонове на виолончелото- не, това не е инструмент от бъдещето, а дело на художник от миналото. Този хибрид между пиано и струнен инструмент представлява Виола органиста и е създаден от италианския ренесансов гений Леонардо да Винчи. Приживе авторът на „Джокондата” не успява да го конструира, но Виола органиста получава шанс за нов живот благодарение на полски концертиращ пианист. За Славомир Зубрицки /Slawomir Zubrzycki/ това е произведение на изкуството както от музикална, така и от механична гледна точка. „Виола органиста притежава характеристиките на три инструмента, познати до днес: клавесин, орган и виола да гамба”, обяснява той. „Идеята на Леонардо да Винчи възниква в съзнанието му около 1470-1480г. В сравнение с клавесина звукът се извлича не от чукчета, удрящи струни или метални пластини, а от лък (задвижван от колелата), минаващ по струните, както е при струнните инструменти като цигулка, виола, виолончело, контрабас”, разказва пианистът. За три години той експериментира докато анализира скиците на Леонардо, които имат подробни описания в неговия прочут "Атлантически кодекс" (Codex Atlanticus). "Нямам представа какво би казал Леонардо за инструмента, който сглобих, но се надявам да е доволен, ако можеше да го чуе", коментира Зубрицки пред Агенция "Франс прес". Послание на латински е изписано със златни букви от вътрешната страна на капака. Негов автор е немската писателка, мистик и композитор Света Хилдегард от Бинген, живяла през 12 век. Посланието гласи: „Светите пророци и учени, потопени в морето на човешките и божествените изкуства, измислиха много инструменти за наслада на душата”. Според историците, това не е първият екземпляр на Виола органиста, конструиран досега. Немският изобретател Ханс Хайден сглобява подобен инструмент през 1575г. Майсторът от Нюрнберг прави няколко такива инструмента и ги описва подробно в периода 1605-1610г., но нито един от тях не е оцелял до наши дни. Има и още един опит за конструиране на Виола органиста- през 1625г. от испанеца Тручадо Раймундо. Преди 10 години японецът Айко Обучи също експериментира, но с идеята да създаде по-компактен инструмент. За възстановяването на Виола органиста Славомир Зубрицки отделя 5000 часа и влага 30 000 злоти /около 7000 Евро/. Инструментът бе изложен в Музикалната академия на полския град Краков. По време на гостуването си там унгарският пианист и преподавател в Музикалната академия „Ференц Лист” в Будапеща Габор Фаркаш, споделя, че е влюбен в звука от инструмента, който чул. „Много топъл звук, много мек и красив”, заявява той. Десетки посетители се тълпяха около уникалния инструмент и пожелаха да надникнат под неговия капак. „Всички пианисти и изпълнители на струнни инструменти копнеят за това. Виола органиста просто те кара да настръхнеш”, коментира полският пианист Мариян Собула.