Легендата разказва, че една нощ Хенри Пърсел искал да се прибере у дома, а неговата съпруга го оставила да умре от студ на вратата. Той е бил само на 36 години и неговото най-добро произведение „Индианската кралица“ /"The indian queen"/ останало недовършено. Днес, 318 години по-късно, Кралският театър в Мадрид дава нов живот на тази „полуопера“ с феминистки фокус. Творбата по музика на Пърсел е допълнена с текстове на никарагуанската писателка Росарио Агилар, която представя гледната точка на жените като създателки на нова култура. Режисурата е на Питър Селърс, а спектакълът ще бъде дирижиран от гръцкия маестро Теодор Куренцис. Операта е изпълнена „ с възвишена музика и невъзможно либрето, което е изградено по начин, непознат до момента в оперното изкуство“, коментира Селърс. Премиерната постановка ще бъде съпътствана с откриване на сценографска изложба на мексиканския автор на пластики Гронк. Възстановяването на операта на Пърсел се дължи на сътрудничеството на Театро Реал с оперния театър в Перм и Английската национална опера. Има и още един факт- настоящият директор на Кралския театър в Мадрид Жерар Мортие работи с Питър Селърс от 30 години. Както самият той заявява: „Тази постановка има дълга история- 25 години мечтаене да я поставим и накрая, съобразяване с програмата на Куренцис докато се подготвят „Йоланта“ от П.И. Чайковски и „Персефона“ от И.Стравински. Срещата на тримата творци води до „Индианската кралица“, която „разказва за успехът, който промени света от сблъсъка на културите преди Колумб и испанската култура“, отбелязва Мортие. Това е второ оперно произведение, посветена на завоеванията на нови континенти, след „Завладяването на Мексико“ от немския композитор Волфганг Рим, поставено в Театро Реал. Хенри Пърсел композира „Индианската кралица“, базирайки се на либретото на Джон Драйдън, което задоволявало вкуса по онова време към тази тематика- „дива фантазия между Мексико и Северния полюс или всяко друго място достигащо до Великобритания“, споделя Селарс. Войната на мексиканската кралица Семпоала срещу перуанските нашественици, ръководена от кръвожадния Монтесума, е пренаписана от Селърс, като са премахнати оригиналните фрагменти с говор. Режисьорът разглежда партитурите в библиотеките в Лондон и сред тях попада на псалм, който Пърсел е композирал на 18-годишна възраст. По това време английският композитор е работил като органист в Уестминстър, който нямал представа от звученето на религиозна музика, защото му била забранена да композира от страна на пуританите. Селарс обаче не се поколебал да използва композицията и да добави стихове на английските поети Катрин Филипс, Джордж Хърбърт, както и фрагменти от романа „Бялото момиче и птиците без крака“ на Росарио Агилар. Така се ражда спектакъла „Индианската кралица“. В това многостранно произведение, както от музикална, така и от драматична гледна точка, завладяването не се разглежда като обикновена „история на материалния свят, а като духовна криза и упадък на ценностите, както и като начало на глобализацията”, твърди Селърс. Спектакълът „Индианската кралица“ ще се играе на сцената на Кралския театър в Мадрид до 19 ноември 2013г.