Идеята се заражда през 11 март 2011г., когато директорът на Фестивала в Люцерн, Швейцария, Майкъл Хефлигър се среща с музикалния директор на Нюйоркската филхармония Алън Гилбърт вследствие на информацията за разрушителното земетресение и последвалото го цунами в Япония. Гилбърт е наполовина японец, а Хефлигър е посещавал много пъти Страната на изгряващото слънце, така че двамата имат лично отношение към новината. „Веднага си помислих, че трябва да направим нещо. Но с какво фестивал за класическа музика в Швейцария може да помогне на Япония?”, спомня си Хефлигър. Отговорът е „Арк Нова”- първата преносима концертна зала, изградена от пластмаса и пневматична структура, която наподобява гигантски патладжан или лилава поничка. Дизайнът е на скулптора Аниш Капур, който е роден в Бомбай, но от 1970г. живее в Лондон, и на японския архитект Арата Исозаки. „Арк Нова” направи своя официален дебют по време на тазгодишния Фестивал Люцерн, който наскоро гостува на японския град Мацушима, префектура Мияги. В рамките на един месец неговите жители посетиха редица симфонични концерти, като откриването се състоя под палката на Густаво Дудамел, и останаха очаровани от сюрреалистичната зала. Тя е висока 18 метра, вътрешния й обем е 9000 куб.м. и побира между 500 и 700 души. „Забавна е, когато хората видят залата от високо. Тяхната първа реакция обикновено е „Това е НЛО”, коментира Рио Макино- архитект от екипа на Исозаки. Интериорът е необичаен. Слънчевата светлина преминава през прозрачните цветове на полиестерното покритие, като наподобяват ефекта от стъклописа, а целия салон се къпе в бледо розов оттенък. Според Капур, проектът се появява на бял свят от една надуваема скулптура. „Нарекох я „Левиатан” и трябавше да я покажа в Гран Пале в Париж”, припомня архитектът. Последният концерт в преносимата зала „Арк Нова” вдигна на крака публиката от Мацушима след майсторското изпълнение на южнокорейската цигуларка Дами Ким. Нейната интерпретация на „Кармен фантазия” от Пабло Сарасате бе посветена на пострадалите от природните бедствия. В надуваемата зала бяха вкарани дървени пейки, изработени от дърветата, повалени от стихиите, които напомняха за катаклизимите. Над сцената бе издигнат балон с хелий, чиято цел е да подпомага по-доброто разпространение на звука в салона, но и да създава естетика в него. „Разбира се, че тази зала не може да се сравни с добре познатите ни концертни салони, но атмосферата наистина е много специална”, отбеляза Сота Наказава- изпълнителен директор на фондация ”Classic for Japan”, която организира концерти за ученици. Организацията стартира програма, наречена ”Tsunami Violin”, чиято цел е да се използва поваления дървен материал за изработката на музикални инструменти. Събраните средства в „Арк Нова” са насочени към възстановяване на районите, засегнати от природните бедствия в Япония.