Попитахме Франсиско Ноя дали някога самият той е опитвал да пише филмова музика, след като толкова пъти е дирижирал партитури от киното, и неговият отговор беше: „Да, пробвал съм! Но не се е получавало…, опитвал съм да пиша дори музика за видео игри!“ Американският диригент, роден във Венецуела, пристигна в България, за да дирижира тази вечер Оркестъра и Хора на Класик ФМ радио в концерта ни „Филмова музика“. И въпреки че за първи път е у нас, намира, че София е много красив град, а най-вълнуващата гледка за него са били златните кубета на храм-паметника „Александър Невски“, които привличат вниманието му още от прозореца на самолета. Начинът, по който говори за музиката, която дирижира, е впечатляващ – Франсиско Ноя е изпълнен с ентусиазъм, много обича филмовите партитури и най-важното - харесва как оркестърът се справя при репетициите. Когато говори за избора на програмата, той казва, че е предложил да бъде включена и музиката към видео-играта „World of Warcraft“, защото според него „това е една все по-нарастваща индустрия – тази на видео-игрите, която в момента е по-голяма дори от холивудската. Това, което се промени в последните години и което е много важно е, че композиторите започнаха да използват пълния ресурс на симфоничния оркестър. И сега вече имаме една цяла генерация от млади хора, които разпознават оркестровия звук само, защото го свързват с видео игрите”. Франциско Ноя е започнал кариерата си във Венецуела, като диригент на Младежкия оркестър на Валенсия, а това е един от първите ансамбли на прочутата програма „El Sistema”. „Познавам Густаво Дудамел от малко момче – разказва той по този повод - той е голяма звезда, много надарен, наблюдавал съм го често как дирижира и едно от нещата, които ме изумяват е, че всеки път той става все по-добър и все по-добър. Миналия януари имах кратък разговор с Даниел Баренбойм, който сподели същото мнение по отношение на Дудамел“. За Франсиско Ноя най-разпознаваемият композитор сред всички филмови автори в програмата от концерта, е ветеранът Джон Уилямс, а „The Cantina Band“ от „Междузвездни войни“ /Епизод 1/ ще бъде един от най-интересните моменти в изпълнението /с джаз музикантите Ангел Заберски и Михаил Йосифов/. „Едно от най-големите предизвикателства пред един композитор, който би искал да бъде успешен, е да може да съчетае личния си почерк с нуждите на конкретния филм – смята диригентът – Моментите, в които чуваме например „Списъкът на Шиндлер“ или „Джурасик парк“, въпреки че са много различни, веднага ни подсказват, че това е той - Джон Уилямс. Дани Елфман също притежава този личен почерк, независимо дали става дума за „Семейство Симпсън“ или „Спайдърмен“. Можех да избера много различни неща от Ханс Цимер, но се спрях на „Шифърът на Леонардо“, защото много харесвам неговия минималистичен подход в този филм, той е много вълнуващ. А Нино Рота – той е още един истински класик“ – допълва Франсиско Ноя. Диригентът е искал да представи прочутата любовна тема от филма „Ромео и Жулиета“ по точно определен начин - в стила на Хенри Манчини, затова и се спира на неговия аранжимент. „Когато бях малък имаше един много популярен филм, който години след това аз разпознавах само по оркестрацията на Хенри Манчини!“ Франсиско Ноя прави толкова богата филмова програма, защото много харесва „способността на музикантите да се приспособяват към различните езици на композиторите“. Защото, ако си представим, че трябва да направим една оперна програма, то ето как би изглеждала тя, според него: „Няколко арии от Моцарт, части от „Фиделио“ на Бетовен, после „Парсифал“ на Вагнер, също можем да вземем Маршът от „Любовта към трите портокала“ на Прокофиев и можем да закрием с Увертюрата към „Нюрнбергските майстори певци“… Защото аз много обичам да импровизирам!“ И накрая, попитахме Франсиско Ноя дали музиката е тази, която създава магията в киното, а той отвърна с риторичния въпрос: „Представете си, че отивате да гледате „Междузвездни войни“, но … не чувате музиката?“