Снощи Джеймс Ливайн тържествено се завърна на пулта на Метрополитън опера. Последната му изява в престижния оперен театър бе през май 2011г., когато дирижира Вагнеровата „Валкюра“. Причината за временното му оттегляне бе падане, което е засегнало гръбначния му стълб. Въпреки това, 70-годишният диригент не пада духом: „Чувствам се отлично“, споделя той. След като беше написал писмо до колегите си, с което благодари за съвместната им работа, оперната публика подозираше, че едва ли ще го види отново пред оркестъра на Метрополитън опера. Миналата година обаче Ливайн успя да присъства на срещи с млади артисти, както и да дирижира концерт в Карнеги Хол- музикална проява, която американските критици нарекоха „триумф“. Най-сетне оптимизмът на публиката бе възнаграден. След 2-годишно отсъствие от Мет маестрото отново е готов за концерти. „Нищо не ме боли. Както забелязахте, устоях. Просто съм развълнуван, че това е възможно“, коментира той. „Работил съм много по-интензивно, отколкото когато трябваше да правя рехабилитация“, шегува се Ливайн. Той се качи на специалния подиум, предназначен да побере количката, на която седи. За целта оркестрината на Мет е била оборудвана с нов повдигащ механизъм и рампи. Тази промяна е стимулирала чувството за хумор сред сценичните работници в оперния театър в Ню Йорк, които вече наричат технологията „маестро лифт“. За Джеймс Ливайн тази вечер в Метрополитън опера е 2443-та поред. Това завръщане е едно от най-дългоочакваните в света на операта. Той дирижира „Така правят всички жени“ от В.А. Моцарт сякаш никога не е напускал този театър. „Той се върна, изпълнен със сила“, твърди сопраното Сузана Филипс, която се превъплъти в ролята на Фиордилиджи. 32-годишната оперна певица вярва, че това е една от любимите опери на Ливайн. „Той познава всяка нота, всяка пауза, всяка дума в тази творба. Мисля, че живее в нея“, счита Филипс. Маестрото, изразява радостта си от възможността да работи с млади изпълнители и с удоволствие дава напътствия, но и строги указания на певицата в арията “Come scoglio“. „По време на репетицията дори извика, че иска да чуе още по-високо „до“ от това, което бях изпълнила. Наистина се получи по-добре“, коментира Сузана Филипс. А един от концертмайсторите на Мет Дейвид Чан заявява: „Той се завърна по-енергичен, отколкото останалата част от нас, взети заедно“. Освен като диригент, остана въпросът дали Ливайн ще бъде в състояние да изпълнява задълженията си като музикален директор на Метрополитън опера. „Аз вече дирижирам, което не съм правил от две години. Твърде много съм се концентрирал в това“, признава диригентът. От своя страна, генералният мениджър на Мет Питър Гелб, който носи цялата отговорност за трупата, подчерта: „Щастлив съм, че имаме диригент, който пише оперната история тук. Това е ценност, която не бих си позволил да загубя“.