Рокади в управлението на оперни театри

Рокади в управлението на оперни театри

Нови шефове в Париж и Мадрид

Жоан Матабош е новият артистичен директор на Кралския театър в Мадрид. Той бе назначен от изпълнителния съвет на културната институция за срок от 6 години. 52-годишният каталунец е изучавал пиано, пеене и хармония, но е завършил „Информационни технологии” в Автономния университет на Барселона и „Социология” в Университета „Комплутенсе” в Мадрид. Матабош се прочу с работата си в театър „Лисеу”, чийто артистичен директор бе от 1997г. до сега. Благодарение на неговите усилия бяха привлечени най-големите оперни певци, оркестрови диригенти и сценични произведения. Той разви аудиовизуален проект с повече от 50 издадени продукции на „Лисеу”, а също допринесе за многобройните копродукции на каталунския театър със световни оперни трупи. Жоан Матабош е наследник на поста на Жерар Мортие, чиято изключителна работа навреди на здравословното му състояние. „Имам рак, но все още съм жив”, обясни Мортие пред испанската информационна агенция „Ефе” във връзка с излезлите слухове за неговата кончина. Чрез медиите белгийският оперен диригент хвърли вината за рокадата върху правителството, което обвини във „франкистки методи” за управление на всичко и всекиго. „Трябва да се говори. Подозирам, че артисти като Мути, Хенгелброк или Бичков едва ли ще се върнат в Мадрид след смяната. Предполагам, че няма да ми забранят и на мен да влизам в Театро Реал”, шегува се Мортие. Съвсем сериозна обаче е другата промяна по върховете на оперните театри. Бившият интендант на „Ла Скала” и бивш директор на Кралския театър в Мадрид Стефан Лиснер поема ръководството на Парижката национална опера. Това се случва една година по-рано от предвиденото, а ускорението на сроковете се дължи на избирането на австриеца Александър Перейра начело на Миланския оперен театър. Отношенията на Лиснер с досегашния директор на Парижката опера Никола Жоел обаче са изключително професионални. Двамата станаха гаранти на избора на Бенжамен Милпие за ръководител на френската национална балетна трупа. Френският хореограф, чиято съпруга е актрисата Натали Портман, ще заеме своята нова длъжност от 15 октомври 2014г. Никола Жоел може да се похвали с някои значими успехи за Парижката национална опера: поставянето на „Джокондата”, „Франческа де Римини” и за първи път от 57 години насам - цялата тетралогия „Пръстенът на нибелунга”. Публиката отговори на смелите му мениджърски решения с немислими резултати във времена на криза- през 2012г. бяха продадени 96 на сто от местата в оперния театър. Въпреки това, Стефан Лиснер ще трябва да се пребори за настоящия бюджет на Парижката опера, който предстои да бъде преразгледан. Това може да засегне работещите в институцията, които наброяват 1500 души в двата театъра- Оперния дворец Гарние и Опера Бастилия.