Световноизвестният цигулар, виолист и диригент Шломо Минц от неделя,10 април, е
вече в България. Поводът е участието му в цикъла „Концертмайсторите” и „Европейски
мезикален фестивал”, организирани от Класик ФМ радио и Кантус Фирмус. Неизменно
е и участието на Класик ФМ М-Тел оркестър. За втори път Шломо Минц ще свири с
музикантите от този състав. Новото е че освен като солист, той ще се изявява и като
диригент. Събитието е в петък, 15 април от 19:30 ч. в зала „България”.
Очаквам Шломо да дойде в студиото на Класик ФМ. Споменът ми е за един сдържан човек, такова беше и изпълнението
му на цигулковия концерт на Брамс при предишното му гостуване в България на 29
април 2007 г. Усещането ми се затвърди и на първата репетиция с Класик ФМ М-
Тел оркестър. Зад сдържания, обаче, на пръв поглед човек се крие благородство,
деликатност, задълбоченост и изключителен професионализъм.
Радостина Узунова: От къде идвате сега в България?
Шломо Минц: Идвам от Европа. Имах концерти предимно в Италия, но преди това преживях
земетресение в Япония. Аз пристигнах един ден след големия трус. Беше много
плашещо изживяване да си на 16-тия етаж и да преживееш земетресение 7 по скалата
на Рихтер, като това, разбира се, бяха вторичните трусове. Преди всичко това е много
странно изживяване. Човек се намира между небето и земята. Физически усещаш
тези трусове и пулсът ти се учестява, дали искаш или не , така се случва. Поводът да
бъда в Япония беше конкурсът в Нагоя, който фактически беше изцяло отменен. Един
корейски съдия напусна, заедно с всичките си кандидати, защото това беше едно време
на голям страх, но аз се възхищавам на начина по който японците се организираха.
Електричестовото не прекъсна, колите не спряха и искам да ви уверя, че при едно
такова земетресение, от такъв мащаб в България или където и да е другаде, хората биха
изпаднали в абсолютна паника.
Радостина Узунова: Какво носи едновременното свирене и дирижиране - повече
отговорности, повече трудности или е облекчение за солиста?
Шломо Минц: Преди всичко диригентите никога не „свирят” фалшиво. Това са две
различни неща. Всичко зависи от химията, която се получава между диригента и
оркестъра. Аз не гледам на себе си само като солист или само като диригент. Аз съм
преди всичко музикант, а смисълът на едновременното свирене и дирижиране е да се
уеднакви интерпретацията.
Радостина Узунова: На концерта в петък ще изпълните цигулковия концерт на Бетовен и първа
симфония на Йоханес Брамс. Защо избрахте точно тези композитори?
Шломо Минц: Идеята ми е да се представи една по-консервативна програма. Не съм сигурен,
че например „Музика за струнни, ударни и челеста” от Бела Барток е най-подходяща
за хората, които ходят на концерт в зала”България”. Публиката в България ме помни
от доста време и от различни периоди в моята кариера. Моят репертоар е доста широк,
но мисля, че е добре да се представя с нещо по-популярно, а и интерпретациите, които
са по-широко известни, ще се приемат по-добре от публиката. От друга страна бях
помолен от организаторите да дам моето собствено мнение с коя музика е най-добре
да се обучават младите музиканти, които са в оркестъра. И това е именно музиката на
Бетовен и Брамс.
Радостина Узунова: Важен момент във вашата кариера е преподавателската дейност. Вие сте създател на една от най-престижните международни академии – „Кешет Ейлон” с майсторски класове в Израел. Там дори е имало и българско участие?
Шломо Минц: Аз винаги се радвам, когато има участници от различни държави. България беше представена както с участници, така и с преподаватели като например Евгения-Мария Попова. Всъщност след 20 годишна дейност, наскоро напуснах тези майсторски класове и сега тепърва ще търся други възможности да продължа с преподавателската си дейност. Ако в края на декември погледнете на http://www.shlomomintz.com/, ще откриете нова информация за мен.