За втори път в Москва се провежда Международен фестивал в почит към Ростропович. Руският
национален оркестър свири на откриването му под диригентството на Кристоф Ешенбах.
Фестивалът показва сериозността на намеренията и възможностите си и очевидно няма да бъде
еднократен проект. Негов организатор е дъщерята на Ростропович – Олга и по всичко личи, че
това ще е още един от големите фестивали, протичащи в Москва.
Името на легендарния виолончелист и диригент е все още най-голямата „марка” в руската
музикална история от втората половина на ХХ век. Все още много неща от нашето съвремие
са свързани с него. Ето защо въпросът сега е – ще съумее ли фестивалът да премине отвъд
темата за възпоменанието на самия Ростропович? Съществуват мнения, че засега той по-
скоро експлоатира миналото, отколкото да гледа в настоящето. Репертоарът, приятелите,
връзките – всичко това е част от живота на Мстислав Ростропович – минало, което обаче
представлява и едно голямо богатство!
Тази година фестивалът протича в десет–дневна програма, която включва няколко значими
събития, така или иначе свързани с неговия патрон. Ще има дори и балет, а голяма част от
музиката се рамкира от две легендарни фигури, сравними със самия Ростропович. Фестивалът
беше открит от главния диригент на Вашингтонския оркестър Кристоф Ешенбах, който е имал
дългогодишна работа с именития виолончелист. Той дирижира Руския национален оркестър
в изпълнението на ІХ-та симфония от Бетовен. И още един голям приятел на Ростропович
– пожизненият шеф на Израелската филхармония Зубин Мета, който заедно с италианския
си оркестър Maggio Musicale Fiorentino ще закрие програмата /с два концерта – в Москва и в
Петербург/. Заключителният московски концерт е забележителен още и поради факта, че в
него участват трите гранд дами на миналия век – Галина Вишневская, Наина Елцина и Ирина
Антонова.