Цимерман: „YouTube убива музиката”

Цимерман: „YouTube убива музиката”

Пианист спря концерт заради снимане със смартфон

Кристиян Цимерман е един от най-високо оценяваните пианисти днес, който реши да се изправи срещу световната мрежа за видеосподеляне YouTube. Преломният момент настъпи по време на 25-тия клавирния фестивал Рур в немския град Есен, където полският музикант гостува през тази седмица. По време на изпълнението на Вариации в си минор от Карол Шимановски, пианистът рязко спря да свири, стана от столчето и се приближи към един от зрителите, който прави видеозапис със своя смартфон. „Бихте ли престанали вече с това?”, попита Цимерман без да повишава тон, но видимо разгневен. Музикантът се върна на сцената и след като зае отново мястото си, продължи да свири само няколко минути. Недоволен от факта, че не може да се концентрира след случката, той отново прекъсна изпълнението и напусна подиума под бурни аплодисменти. 56-годишният пианист се завърна на сцената и заяви пред публиката: „Все по-често ми се случва да не сключвам договор или да не предприемам звукозаписен проект, защото продуцентът съжалява много, но е открил, че всичко това вече го има в YouTube. Тази мрежа убива музиката”. Цимерман продължи рецитала си, но след края му не се върна за бис, въпреки нестихващите аплаузи на присъстващите в залата. Той не се появи и на приема в негова чест след концерта. Според музиканта, „YouTube оказва разрушителен ефект върху класическата музика и тук не става дума само за авторски права. Проблемът е, че спряха да се произвеждат записи на отлични изпълнения, а вместо това се правят подобни с ниско качество или с изпълнение, което не достига дори и средното ниво”. Зрителят, който записа концерта на Цимерман с мобилния си телефон, не направи изявление по време на антракта и засега не се е осмелил да качи заснетия материал в мрежата за видеосподеляне. Междувременно, директорът на клавирния фестивал Франц Онесьорг изрази съпричастността си с пианиста и одобри неговата реакция пред немските медии: „Това е чисто и просто кражба. Изказването доказа, че всеки изпълнител е чувствителна натура”. Говорителят на феста Анке Демисрой подчерта, че предстои сериозна дискусия сред организаторите на музикални събития във връзка с употребата на смартфони по време на бъдещите концерти. „Трудно е да се намерят виновниците, защото този вид телефони са малки и бързо се скриват в личния багаж в тъмната зала. Има хора, които си купуват билети, за да получат средства от правата по заснемане на концерта.” Болката на Цимерман бе споделена и от негови колеги. „Проблем е, когато хората заснемат концерта ти със своите смартфони. Те заслужват да бъдат изгонени от залата”, счита немския пианист Себастиан Кнауер, артистичен директор на предстоящия фестивал ”Mozart@augsburg”. „След концерта същите тези хора показват всичко в YouTube”, пояснява той. Кристиян Цимерман, който през 1975г. спечели Международния клавирен конкурс „Шопен” във Варшава, е израснал в музикално семейство. Всяка година той изнася около 50 концерта, за които се подготвя усилено и усъвършенства всеки детайл от изпълнението си. Неговите албуми с творби на Брамс, Лист и Рахманинов се превърнаха в едни от най-продаваните по света, но появата на концертите му в пиратска версия по интернет го разколебаха да продължи със звукозаписните си проекти.