За първи път в историята на прочутия фестивал Proms в Лондон, заключителният концерт е поверен в ръцете на жена – диригент. Марин Алсоп ще дирижира „Last Night of the Proms“ или завършващата концертна вечер от фестивала, която ще бъде проведена в Royal Albert Hall. Някои наблюдатели смятат, че американката Алсоп по този начин буквално пише съвременната история на променадните концерти, защото подобно събитие се случва за първи път, откакто фестивалът съществува. По традиция, концертните серии и музикални събития Proms на ВВС обхващат дългия летен период и се провеждат в британската столица още от 1895г. Известна е често цитираната фраза на чешкия маестро Иржи Белохлавек, който е определил това музикално събитие като „най-големият и най-демократичен фестивал в света“. Звездите на тазгодишния Last Night концерт, който ще се състои на 7 септември /фестивалът започва от 12 юли/, са диригентката Марин Алсоп, мецосопраното Джойс ДиДонато и цигуларят Найджъл Кенеди. Последните са безспорни авторитети на съвременната класическа сцена, но името на Алсоп все още не достатъчно познато. Тя е музикален директор на Симфоничния оркестър на Балтимор и главен диригент на СО на Сао Паоло. Марин Алсоп записва за компанията Naxos, за която има издадени над 40 компактдиска. През септември тази година ще излезе новият й запис на „Немски реквием“ от Брамс с Лайпцигския радио-симфоничен оркестър и хор. Очаква се това да стане само няколко дни след другото й появяване във фестивала Proms на 17 август, когато ще дирижира концерт със същата немска програма. Следващите нови записи на Марин Алсоп излизат през октомври /тогава диригентката ще навърши 57 години - родена е на 16 октомври 1956г./ и те включват музика на С.Прокофиев: Симфония №4 и балета „Блудният син“ със Симфоничния оркестър на Сао Паоло. А какво ще дирижира в Royal Albert Hall Марин Алсоп на 7 септември? Програмата е много по-различна от всичко, което ще се чуе в рамките на осемте седмици на Proms 2013, и това отново е съзнателно търсен ефект. Вечерта ще започне със световната премиера на композицията „Masquerade“ от Ан Клейн, ще включва и рядко изпълняваните творби „Chichester Psalms“ на Ленард Бърнстейн и „The Building of the House“/увертюра за хор и оркестър от 1967г./ на Бенджамин Бритън, а премиера за Великобритания ще бъде и изпълнението на „Trinidad March“ от Джордж Лойд. Факт е, че билетите за това музикално събитие са също толкова търсени, колкото и тези за финалите на Уимбълдън, както шеговито отбелязват някои медии. Но успокояващото е, че подобно на тенис турнирите, ВВС ще предава всичко на живо.