„Танхойзер” скандализира Дюселдорф

„Танхойзер” скандализира Дюселдорф

Режисьорът подозира цензура в операта

Отбелязването на 200 години от рождението на Рихард Вагнер не може да премине без сътресения, скандали и противоречия. Поредното доказателство за това е реакцията на ръководството на Рейнопер в Дюселдорф, което свали от афиша на оперния театър един от шедьоврите на Вагнер- операта „Танхойзер”. Причината била породена от бруталните сцени на нацистки терор, които шокирали зрителите. Част от тях дори са потърсили медицинска помощ след видяното. Действието се развива в концентрационен лагер по време на Холокоста. Скандалът в Дюселдорф е вдигнат в навечерието на отбелязването на 200 години от рождението на композитора Рихард Вагнер – 22 май 1813г. Режисьорът на спектакъла, Буркхард Космински, счита, че отмяната на спектаклите в Рейнопер Дюселдорф е чиста проба цензура. „Доводите са слаби и не мога да приема такова решение”, допълни той пред ежедневника „Манхаймер Морген”. Режисьорът е предложил на директора на оперния театър Кристоф Мейер да бъде направена „разумна дискусия, за да се успокоят духовете”. Офертата не бе приета от управата на операта в Дюселдорф, която се поколеба да премахне от афиша си спектакъла „Танхойзер” едва 4 дни след премиерата му. Космински поясни, че не е желал да „обиди жертвите на нацизма, тъй като темата на постановката е вината и нейното изкупление”. „Не ми беше нужна провокация, а просто исках да представя Вагнеровата версия за героя”, коментира Космински. В комюнике до медиите от ръководството на операта признаха следното: „Не сме си представяли този физически и психологически ефект, който произтича от тази опера. Оперният ни театър не може да носи отговорност за толкова крайни състояния”. Сцените са изпълнени с националсоциалистическа символика, кървави екзекуции и изгаряне на затворници в газови камери, поясняват местни медии. В традиционната трактовка героите на тази опера, която е създадена въз основа на сюжета на старинна германска легенда, са рицари, богини и трубадури, докато в новата постановка средновековният поет и певец Танхойзер е превърнат в пазач на концлагер, който убива евреи. "Претегляйки всички доводи, стигнахме до извода, че не можем да оправдаем подобно крайно въздействие на постановките ни върху хората", твърдят от ръководството на Рейнопер. Въпреки "интензивните разговори" с германския театрален режисьор и актьор Бурхард Космински за възможни промени в представлението, "той отказа да го направи по артистични съображения. Ние, разбира се, трябва да уважаваме артистичната свобода на режисьора", отбелязват от операта, цитирани от БГНЕС. Местните медии съобщават, че представлението, чиито премиери се състояха наскоро, е предизвикало ожесточени протести. "Част от зрителите освиркваха и затръшнаха вратите при напускането си на операта в знак на протест", заяви пред Асошиейтед прес ръководителят на еврейската общност в Дюселдорф Михаел Шентей-Хейзе. Той нарече представлението "безвкусно и нелегитимно". Рейнопер обяви, че на мястото на „Танхойзер”, ще бъде представена концертна версия на тази опера.