„Опера Европа“ е организацията, която обединява оперни театри и фестивали в Европа, като нейните членове са 127 от 35 държави. Тази година двугодишната конференция на тази организация се състоя във Виена. Мотото бе „Гражданство“ във връзка с правото на европейските граждани да участват в културата, в най-широкия смисъл на думата. Експерти в областта на изкуствата, мениджъри, артисти и специалисти в сферата на операта и танца участваха в поредица от дебати, кръгли маси и ателиета. "Операта се отнася както до политиката, така и до религията и достига дори до интимните отношения. Всичко това ни вълнува и днес, но този вид изкуство може да се промени“, отбеляза Катрин Хайд - европейската мрежа на институциите, занимаващи се с образованието по опера и танц. Пред испанската информационна агенция ЕФЕ тя заяви, че в някои страни от ЕС преоткриването на лиричния жанр е трудно, докато „някой те хване за ръка и те отведе в залата.“ Според Хайд, явлението може да се опише така: „Минаваш пред красивата оперна сграда, но си мислиш, че не е за теб, защото виждаш, че хора с хубави облекла влизат в нея, вътре се пее на италиански, скъпо е. Плашиш се от това или считаш, че ще ти бъде скучно.“ Психоложката и балерина отрича обаче, че трябва да се променя същността на операта, да се понижи качеството й или да се модернизира. „Трябва да образоваме хората и да отворим вратите на операта, а не да им внушаваме усещането, че няма да бъдат приети добре в залата.“, подчерта Хайд. Тя отбеляза също, че се правят опити да се поставят опери за младежи и деца, както има литература, предназначена за тази публика. „Едно отваряне ще допринесе за разпространението на музиката от грамофона до записите, свалени от интернет“, счита един от най-големите оперни капацитети в света Никълъс Пейн. Бившият дългогодишен директор на Ковънт гардън и на Националната опера на Англия, а понастоящем директор на „Опера Европа“ призна, че страхът към лиричния жанр все още съществува . За да бъде премахнат, трябва известна доза познание, смята той. „Ако харесвате футбола например, със сигурност познавате добре правилата на играта.“ Според експертът, важен фактор за развитието на операта и балета е състоянието на пространствата, в които спектаклите се представят пред публиката. „Обезпокояващо е, че след вложените средства в сгради, кризата пречи на истинския ренесанс на операта.“, предупреди Пейн. Конференцията „Опера Европа 2013“ бе официално открита от председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Дурао Барозо. Той потвърди думите на Пейн и поясни, че „икономическите съкращения трябва да бъдат такива, че да защитават културата, науката и изследванията, за да има равенство на възможностите пред обществото.“ Барозо, който е и един от големите почитатели на операта, счита, че „няма нищо по-европейското от операта.“ Организацията „Опера Европа” стои в основата на престоящите Европейски дни на операта, които ще се състоят на Стария континент на 11 и 12 май 2013г.