Героите в един филм не винаги са конкретни персонажи с човешки характери. Понякога само един музикален инструмент може да разкаже цялата история, защото както не веднъж сме чували, всеки от тях има душа. Филмът „Червената цигулка“ и музиката за него на американския композитор Джон Корелиано правят точно това – разказват историята на една цигулка, чиято душа пътешества в различни епохи и места по света. Грета Скаки, Джейсън Флеминг и Самюел Джаксън са най-ярките имена на актьори в този филм от 1998г., а негов режисьор е Франсоа Жирар. Главната роля всъщност е „изиграна“ от цигулка на италианския лютиер Николо Бусоти, оцветена с кръвта на съпругата му Ана, починала при раждането на сина им. Така инструментът сякаш приема душата на починалата жена и дългата сага за странстванията му от 17-ти век до наши дни, се разкрива малко по малко. Гласът на тази цигулка всъщност е изпълнението на прочутия Джошуа Бел, който записва саундтрака към филма /с Оркестър Филхармония и диригента Еса-Пека Салонен/, а партитурата на Джон Корелиано получава „Оскар“, както и „Грами“ за „Най-добра инструментална филмова музика“. Но кой е авторът на „Червената цигулка“? Джон Корелиано навърши 75г. миналия месец и има славата на един от най-интересните композитори в последните десетилетия. Далеч не само киното стои в основата на музикалните му интереси – той е създал три симфонии, осем концерта и повече от стотина камерни, вокални и оркестрови творби. Роден е на 16 февруари в Ню Йорк през 1938г., баща му е бил концертмайстор в продължение на 23 години в състава на Нюйоркската филхармония, а майка му е пианистка. Корилиано учи композиция в Колумбийския университет и в Manhattan School of Music. Преди да постигне успех като композитор, е работил като асистент-продуцент на цикъла от прочутите Младежки концерти на Ленард Бърнстейн. След успеха на „Червената цигулка“, през 2003г. той създаде и своя цигулков концерт със същото име „The Red Violin“, чийто интерпретатор отново бе Джошуа Бел . Днес Корилиано работи във Факултета по композиция на Джулиард Скул и заема длъжността на Почетен професор по музика в Lehman College на Нюйоркския университет, който учредява и стипендия на негово име. Интересно е да узнаем какво казва самият автор за музиката си, описвайки пътя на нейното създаване и каква е била идеята му, докато е работел върху филмовата си партитура – Шакона за цигулка и оркестър „Червената цигулка“: „Тя е създадена на основата на музиката за едноименния филм. Лентата разказва за пътя на една забележителна цигулка, носеща духовен заряд, която странства във времето и пространството в продължение на три века. Тази история, съставена от малки епизоди, се нуждае от обща музикална идея, която да ги обединява. За тази цел използвах бароковата форма на шакона: основна тема в акорди, върху която се изгражда музиката. На акордовата тема на шаконата е противопоставена лиричната, но интензивна тема на Ана – обречената съпруга на майстора, изработил цигулката. От тази тема произлизат серия от виртуозни етюди за соло цигулка, които проследяват инструмента от век във век и от страна в страна. Аз композирах тези елементи преди снимките на филма, защото актьорите трябваше да имитират истинското изпълнение на музиката. По-късно, докато се снимаше филма, аз създадох Шаконата, като за тази концертна творба използвах темата на Ана, шаконата и етюдите. Докато подготвях партитурата за филма, която е за цигулка и струнни (за да подчертая „струнния“ характер на картината), аз композирах тази 15-минутна концертна композиция за цигулка и симфоничен оркестър“. Тази вечер българският цигулар Веско Пантелеев-Ешкенази ще осъществи премиерата на творбата за България, с Класик ФМ оркестъра и диригента Максим Ешкенази.