Виенската филхармония разкри нацисткото си минало

Виенската филхармония разкри нацисткото си минало

Подробностите ще се публикуват

Виенската филхармония разкри нацисткото минало на някои от нейните членове след обвиненията и оказания натиск от критиците. Това разкриха историците, които трябваше да изследват „тъмното минало” на оркестъра. Австрийските оркестранти са били водени в периода 1954-1968г. от бивш член на елитните нацистки СС части и сътрудник на хитлеристката служба за сигурност Гестапо, съобщават българските и световни информационни агенции. Според изследването, 60 от общо 123 музиканти са били членове на националсоциалистическата партия до 1942г. Мисията на екипа от историци бе да изучат "политизирането на оркестъра по времето на нацизма", "без биографии на музиканти, преследвани и в крайна сметка убити по расистки и политически причини", а също и "достъпните архиви за нацистите и денацификацията". Един от тримата членове на Комисията на историците Фриц Трумпи, обяви, че Новогодишният концерт е създаден от нацисткия режим, съобщава агенция Кросс. Той поясни, че Комисията ще публикува своя окончателен доклад на сайта на Филхармонията, като за пръв път ще бъдат включени и подробностите за 13-те музиканти, които са били изхвърлени от оркестъра поради еврейския им произход или заради противопоставянето им на анексията на Австрия от страна на Третия райх. "От тези 13 музиканти, 5-ма са починали в концентрационни лагери", добавя Трумпи. Историкът във Виенския университет Бернадет Мейерхофер отбелязва, че изхвърлянето на еврейските музиканти е започнало още преди 1938 г., когато властта във Виена е била обърната по-скоро към съседна Италия, отколкото към нацистка Германия. От „Ройтерс” припомнят, че оркестърът, известен с новогодишния си концерт и предаван на живо всяка година в повече от 80 страни по света, е бил инструмент на нацистката пропаганда от 1939 г. Преди този период Филхармонията много рядко е изпълнявала творбите на семейство Щраус, сред които и валсът "На синия Дунав". Новогодишният концерт е служил за насърчаване на нацистката пропаганда за постигането на желания имидж, създаден от Йозеф Гьобелс. Той написал в дневника си, че австрийската столица трябва да бъде разглеждана като "град на културата, музиката, оптимизма". Оливер Ратколб /Oliver Rathkolb/, професор във Виенския университет, който наскоро разкри нови доказателства за нацистката принадлежност на големия австрийски диригент Херберт фон Караян, координира изследването, подпомаган от Фриц Трумпи, автор на книгата "Политизираните оркестри: Виенската и Берлинската филхармония при национал-социализма" и Бернадет Майерхофер, който изучава случаите на изключване и депортиране на еврейски музиканти, съобщи Бгнес. Резултатите от проучването бяха оповестени по време на пресконференция във Виенската държавна опера /Staatsoper/, в присъствието на нейния изпълнителен директор, французина Доминик Майер и индийския диригент Зубин Мета. Това проучване също е обект на документален филм, режисиран от Робърт Ньоемюлер за обществената телевизия ORF, "Schatten der Vergangenheit - die Wiener Philharmoniker im Nationalsozialismus", съобщи АФП. През последните години Виенската филхармония попадна в центъра на общественото внимание и стана цел на критики заради неотдавнашното признание за съдбата на еврейските музиканти, които са били част от нейната история, както и заради отричането на сътрудничеството с нацистите. Директорът на оркестъра Клеменс Хелберг в своята история, публикувана през 1992 г. очевидно "заобикаля" тази история твърдейки, че не е имал достъп до всички важни документи, когато е писал своето произведение. Това доведе до искането да бъдат отворени архивите на състава и да се започне анализ на спорното му минало. Подробностите ще бъдат публикувани в сайта на Виенската филхармония.