Миналата седмица Латвийската национална опера показа две свои постановки на класически оперни заглавия, но в съвременен прочит. „Евгений Онегин“ на Чайковски и „Лучия ди Ламермур“ на Доницети бяха играни в Болшой театър, а отзвукът от двете представления все още занимава медиите там. Причината за продължаващите коментари е в нетрадиционното виждане на латвийския режисьор Андрейс Жагарс, придобил известност в Европа и Русия с оригиналните си постановки.Героите от „Евгений Онегин“ са представени като наши съвременници и дори Татяна пише прочутото си писмо на … ноутбук. „В своите постановките аз се стремя да предам чувствата и преживяваният на героите от класическите творби като близки на хората от нашето време… Стилът на живот и интериора се променят, но хората със страстите и вълненията си, остават същите“ – коментира темата Андрейс Жагарс. В Европа и САЩ подобни подходи в оперната режисура се виждат често, но не са много постановките в останалата част от света, където публиката и критиката са отворени за новаторски решения на сцената. Латвийската опера обаче се натъкна на добър отзвук в Москва при представянето си миналата седмица в Болшой театър. „Много се радвам, че Латвийската национална опера бе посрещната така топло и се надявам, че продължението на нашето сътрудничество ще бъде също така плодотворно“ – допълни още Жагарс. В една от главните роли бе поканена певицата Кристина Ополайс /Татяна от „Евгений Онегин“/, която редовно пее в Берлинската и Виенската опера, както и в Covent Garden, и която току-що е подписала договор с Metropolitan Opera. След мащабната реконструкция на историческия Болшой театър, Миланската La Scala осъществи първото гостуване там, а сега Латвийската национална опера е в позицията на втората гостуваща трупа. Отговорът на това събитие ще бъде през 2014г., когато в Рига се очаква ответната визита на Болшой театър.