За целта трима историци ще изследват връзката между музикалната институция и нацизма след като неведнъж бяха изложени критики за липсата на прозрачност за нейната роля през тази епоха. Експертите Оливър Ратколб, Фриц Трюмпи и Бернадет Майерхофер ще обявят своите заключения през март в интернет страницата на Виенските филхармоници. Един от най-интересните въпроси, на които ще трябва да отговарят учените, е за имената на личностите, които са били свързани с идеологията на националсоциализма, но са били почитани от оркестъра. Трюмпи, който е автор на книгата „Политизираните оркестри”, обясни пред испанската информационна агенция Ефе, че „да се разкаже миналото по интернет изглежда мъгляво и недостатъчно конкретно”. Според него, е жалко, че „Виенската филхармония не действа решително и дори самокритично”. Полемиката за „съжителството” между оркестъра и нацизма бе събудена след разкритието, че съставът е подарил реплика на почетен пръстен на лидера на младите хитлеристи Балдур фон Ширах, когато той излиза от затвора през 1966г. Шрах остава 20 години зад решетките след присъда на Нюрнбергския трибунал, а през 1967г. пише мемоарите си „Аз вярвах в Хитлер”. В интернет страницата на Виенските филхармоници нацистката епоха е пропусната, както и имената на загиналите музиканти с еврейски произход, които са били изпратени в концентрационните лагери. Остава неясен и моментът на създаване на Новогодишния концерт през 1939г. по инициатива на дългогодишния ръководител на Виенската филхармония Клеменс Краус, който е бил близък приятел с Министъра на пропагандата и информацията в Нацистка Германия Паул Йозеф Гьобелс.