Велзер-Мьост срещу Перейра – причини и следствия

Велзер-Мьост срещу Перейра – причини и следствия

Със сигурност между интенданта на Залцбургския фестивал Александър Перейра

Със сигурност между интенданта на Залцбургския фестивал Александър Перейра и неговия сънародник, диригента Франц Велзер-Мьост напрежението расте. Противопоставянето се породи от отказа на последния да застане на пулта през идното лято на оперите „Така правят всички жени“, „Дон Жуан“ и „Сватбата на Фигаро“ от В.А.Моцарт, включени в цикъла „Моцарт-да Понте” за периода 2013-2015г. Така Франц Велзер-Мьост ще отстъпи мястото си на полския маестро Кристоф Ешенбах. Първата професионална среща на Перейра и Велзер-Мьост е през 2005г., когато маестрото бе избран за генерален музикален директор /Generalmusikdirektor/ на Операта в Цюрих, където редовно дирижира от 1995г. насам. Интендант на този театър от 1991г. бе именно Александър Перейра- потомък на португалска фамилия, която се установява да живее в Австрия през 1720г. На този пост Перейра остава 21 години, като издига швейцарския оперен театър до една от най-престижните европейски оперни сцени. Това се случва с помощта на продукции с международно разпространение, сътрудничество с престижни музиканти, насърчаване на постоянния състав, представяне на млади обещаващи таланти и ръст на спонсорите. Сътрудничеството на Перейра с Велзер-Мьост бе плодотворно до оттеглянето на диригента в средата на 6-годишния си договор. Причините за отказа на Велзер-Мьост да дирижира Моцартовия цикъл е липсата на достатъчно репетиции и натрупването на последователни дати за спектаклите, което по думите му „ще доведе до изтощаване на музиканти и певци“. Този отказ се появява в отсъствието на Перейра, който по това време е в Милано. Злите езици твърдят, че интендантът на Залцбургския фестивал е бил там, за да лобира за мястото на Лиснер в Ла Скала. Реакцията на Перейра обаче не закъснява. Той отвръща на удара с обяснението, че Велзер-Мьост има най-много репетиции и се отказва, за да не жертва почивните си дни. Фактите сочат, че в навечерието на настъпващите коледни празници „Вълшебната флейта” под палката на Велзер-Мьост трябва да се играе три дни за една седмица без репетиции. Въпреки това, Перейра твърди, че „истинската причина за отказа е, когато двама души работят дълги години заедно и интензивно, постепенно се дистанцират един от друг.” Днес Франц Велзер-Мьост съчетава своите отговорности като Generalmusikdirektor на Виенската Щатсопер- пост, който заема от септември 2010г., с тези в Оркестъра на Кливланд, където договорът му на същата позиция бе удължен до 2018г. В Кливланд Велзер-Мьост прекарва 18 седмици от всеки сезон, което е повече от обичайното за диригентите на американските оркестри. Въпреки това, маестрото трябваше да дирижира Новогодишния концерт на Виенската филхармония на 1 януари 2011г., когато обра овациите на публиката, но и недоброжелателните коментари на критиката. Без съмнение Велзер-Мьост е поел ангажимента отново да дирижира този концерт на 1 януари 2013г.