Знаменитият баритон Кирил Манолов покорява Варна в шедьовър на Пучини

Знаменитият баритон Кирил Манолов покорява Варна в шедьовър на Пучини

22 април 2024, 19.00, Държавна опера Варна

Един от най-изявените певци на българската и световната оперна сцена, баритонът Кирил Манолов, ще изпълни във Варненската опера партията на Джани Скики в едноименната творба на Джакомо Пучини. Трите едноактни опери, обединени от гениалния композитор в неговия прочут Триптих, ще бъдат представени с концертни изпълнения на две дати: „Мантията“ и „Джани Скики“ на 22 април и „Сестра Анджелика“ на 24 април.

Варненската публика познава и обича Кирил Манолов заради брилянтното му превъплъщение във Вердиевия Фалстаф – емблематична за певеца роля, която му носи суперлативите на световната критика. След централния персонаж в единствената комична опера на Верди, сега Кирил Манолов ще се преобрази и в Джани Скики – хитрецът от единствената комична опера на Пучини.

Освен със забележителния тембър и превъзходната вокална техника, Кирил Манолов се нарежда сред съвременния оперен авангард и заради умението си да пресъздава своите герои с изключителен артистизъм. Възпитаник на Националната музикална академия, Кирил Манолов специализира оперно пеене в Милано и Виена. Носител на престижни награди, той е редовен гост в оперните театри на Рим, Берлин, Барселона, Чикаго, Токио, Копенхаген, Будапеща, Лисабон, Брюксел, Мюнхен, Хамбург, Щутгарт и др. Работи с диригенти и режисьори като Рикардо Мути, Даниел Орен, Карло Рици. Записва за Хърватското радио и телевизия, Австрийското национално радио и телевизия ОRF и др. Първият му оперен албум “Tutto Verdi“, записан под диригентството на маестро Павел Балев, с оркестъра на БНР, трябваше неотдавна да бъде представен и във Варна, но поради заболяване на певеца, събитието се отложи за по-нататък. Тогава Кирил Манолов обеща на своите разочаровани варненски почитатели, че в най-скоро време отново ще се върне тук и ето сега ще имаме удоволствието да видим за пръв път неговото превъплъщение в главния персонаж от операта „Джани Скики“.

Предпремиерните представления на Пучиниевия Триптих са в режисурата на Ада Гура като част от творческото партньорство на Държава опера Варна и Националната опера и балет на Албания. С концертните изпълнения на Триптиха започва поредицата от събития, посветени на 100-годишнината от смъртта на Джакомо Пучини. Оркестъра на Варненската опера ще дирижира постоянният гост-диригент, маестро Якопо Сипари ди Пескасероли, който ще застане на диригентския пулт и за премиерното изпълнение на целия триптих „Мантията“, „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“ на 26 юни в XV издание на Опера в Летния театър – Варна 2024.

На Джакомо Пучини принадлежи фразата „Задължително за всеки спектакъл е той да изненадва, да разчувства или да разсмива“. В своя Триптих композиторът следва принципа, като вплита всички тези елементи в една творба, съставена от три едноактни опери. Месец след края на Първата световна война драматичната „Мантията“, лиричната „Сестра Анджелика“ и комичната „Джани Скики“ правят премиерата си в Ню Йорк. Въпреки че драматургично заложен в Триптиха е стилистично-жанровият контраст с три различни епохи, три локации, три настроения, трилогията е замислена като едно цяло.

Сюжетът на „Мантията“ е любовна история с трагичен край, която се случва в романтичния Париж. „Сестра Анджелика“ отвежда зрителите в манастир през XVII век, където едно момиче е затворено заради раждането на извънбрачно дете. Главният герой в комичната опера „Джани Скики“ е замесен във фалшифициране на завещанието на богат мъж, а действието се развива във Флоренция.

Критиката прави паралел между Дантевата „Божествена комедия“ („Ад“, „Чистилище“ и „Рай“) и Триптиха на Пучини („Мантията“, „Сестра Анджелика“ и „Джани Скики“). Пучини действително се вдъхновява от Данте, както и от интереса си към френската литература и театър, в частност Grand Guignol, където кратки пиеси в контрастни стилове и жанрове често се играят в една и съща вечер. Композиторът се движи от негативното към позитивното, от тъмнината към светлината, от отчаянието към блаженството, от безнадеждността към оптимизма. И трите опери са само с едно действие, без смяна на сцената; във всички присъства мотивът за смъртта; и трите имат като втори план бягство от обстоятелствата в търсене на нов и по-добър живот. Триптихът е последното завършено произведение на Джакомо Пучини, който умира преди да финализира „Турандот“.

Ключови думи: