Чуйте цялото интервю на Георги Митов-Геми с Деляна Лазарова в звуковия файл под главната снимка!
На 1 април от 19 часа в Зала „България" гост-диригентът Деляна Лазарова ще дебютира със Симфоничния оркестър на БНР. „Веднага ми направи впечатление топлината на звука, което е отличително за нашите музиканти, за славянската култура и начин на музициране“, сподели Лазарова след първата си репетиция с Радиосимфониците. В ефира на Classic FM Radio тя разкри как изоставя цигулката и поема диригентската палка: „Винаги съм имала здравословно любопитство към симфоничната музика. Бях приета да уча дирижиране и до момента вървят нещата с бясна скорост. Това преобръщане стана през 2018г.“
Според Деляна Лазарова, „диригентството има мъжко минало, но вече няма значение. Важното е каква музикалност и какво чувство имаш към музиката и как да го преведеш на музикантите и да правим музика, защото я обичаме….Важното е дали диригентът е добър или не, а не какви са неговите пол, националност или възраст“.
Младата диригентка счита, че печели авторитета и вниманието на колегите си със знание. „Музикалната школа в България е изключителна и се цени навън. За мен беше естествено продължение да отида в Америка и да уча с невероятният цигулар, човек и артист Кеворк Мардиросян. Продължих обучението си с Маурисио Фукс в Индиана и работих няколко години като цигуларка преди да се „подхлъзна“ към диригентството“, признава Лазарова.
Днес тя има успешна международна кариера в чужбина и е един от най-обещаващите диригенти на своето поколение. Освен това, ръководи Младежкия оркестър Хале, като си сътрудничи с оркестрантите в избора на творбите за изпълнение. Маестрата е убедена, че „ако ние сме запалени по класическата музика, няма начин да не запалим и младите към тях. Когато жарта и любовта ни към музиката се вижда в нас, това може да го предадем на всеки, дори и да е по-млад или не е музикант. Програмата е важна, но всяко произведение може да бъде разбрано и обичано до такава степен, че всички други хора да го разберат“.
„Политиката не трябва да се бърка в музиката по никакъв начин. Някои от нашите колеги, руснаци, бяха спряни, въпреки че не искаха нещата да бъдат отменени, а им беше наложено това да стане. Не смятам, че трябва да задраскаме имена, на които цялата музикална литература се държи. Чайковски няма нищо общо със случващото се в момента. На кого помага това да не изпълняваме тези произведения?“, реторично се пита Лазарова.
Тя е победител е в Първия международен диригентски конкурс на Siemens Hallé , асистент-диригент е на сър Марк Елдър в Оркестъра на Хале в Манчестър и Музикален директор на Младежкия оркестър на Хале в Манчестър. Печели Наградата за дирижиране на името на Джеймс Конлон в престижния Музикален фестивал в Аспен, Международния диригентски конкурс на NRTA и стипендията за дирижиране на Бруно Валтер на Фестивала за съвременна музика в Кабрильо, Калифорния.
Солист в концерта ще бъде изгряващата звезда виолончелистът Джонгхеон Нам – носител на Първа премия и два специални приза от Allegra International Competition в България, Трета награда и Специалната награда от Йоханес Кропфич за най-добро представяне на съвременна пиеса „Токата" от Сонатата за виолончело на Йоханес Кропфич в „Международния конкурс Йоханес Брамс", Трета награда и Специалната награда в „Международния конкурс „ Салиери-Зинети ", Наградата на Йоханес Брамс в „Международния конкурс на Рубинщайн ", Първа награда в „Конкурса на Музикалната асоциация на Корея", Трета награда в „Международния конкурс на Joongang" и Първа награда в Конкурса „Strad".
На 1 април Джонгхеон Нам ще изпълни Концерт за виолончело и оркестър на Едуард Елгар. Това е последното голямо произведение на композитора. Премиерата му в Лондон е под диригентството на самия автор. По аналогия с известното произведение на Бенджамин Бритън, концертът често е наричан "военен реквием" на Елгар. Отличава се със своята строгост на тона и неизменната сериозност. Композиторът сякаш се връща към музикалния стил от ранните си години - към традициите на Чайковски, Дворжак и Григ.
Ще прозвучат още Симфонична поема на Марин Големинов и сюита от балета „Жар-птица" на Игор Стравински. Балетът „Жар-птица" донася световна известност на автора, а музиката му блести със звуковото великолепие на партитурата, с цялата ѝ многоцветност, разнообразни ритми и ефекти.
Билети в Рекламно-информационния център на БНР (бул. "Драган Цанков" №4), на касата в зала "България" и в мрежата на eventim. За ученици, студенти и пенсионери – преференциални цени от 10 лв.