Мат Хаймовиц счупи виолончелото си. Инструментът, който е на 307 години, остана без грифа си по време на частен урок, който музикантът дава на младия талант Камерън Крозман. Докато разучават Соната от Пуленк в Монреал, Канада, 46-годишният Хаймовиц става от мястото си, за да провери нотния текст. Челистът губи равновесие и се срива на пода, като избутва встрани инструмента, изработен от Матео Гофрилер, но грифът остава в ръката на Хаймовиц. “Добре е, че не паднах върху виолончелото”, успокоява се музикантът и допълва: “Бях съкрушен”. Въпреки нелепия инцидент, той продължава 90-минутния урок. “С моя ученик бяхме ужасени. Обичам Сонатата на Пуленк, но никога вече няма да мисля за нея по същия начин”, заявява Хаймовиц. Той посочва, че след края на урока е отпил глътка малцово уиски, за да се успокои. След инцидента обаче авторитетният музикант се сблъсква с проблема да намери “временен заместител”, за да продължи да изпълнява натоварения си график с концерти. Затова наема виолончело от 17-ти век, създадено от Тонони, за да свири сюити и увертюри от Бах, които трябва да прозвучат в Музея за изящни изкуства в Монреал.
Струнният инструмент е изработен от Матео Гофрилер, който живее в периода 1659г.-1742г. Виолончелото на венецианския лютиер става собственост на каталунския виртуоз Пабло Казалс, който го придобива през 1733г. Впоследствие инструментът е нает дългосрочно от Амит Пелед. Историята продължава с лондонски лекар, който работил и като челист заедно с цигуларя Исак Щерн. Виолончелото минава и през ръцете на Ленард Роуз и Мстислав Ростропович, които изнасят концерти с него, но не го купуват. След като лекарят умира, неговата съпруга продава инструмента на Хаймовиц. “Искам да споделя, че това чело беше достъпно по онова време, но не и в момента. Всъщност вдовицата го направи такова. Тя познаваше моите изпълнения и искаше да го предостави на млад артист, на когото да помогне”, обяснява музикантът. През 2015г. инструментът е бил реставриран изцяло от лютиера от Ню Йорк Джули Рийд-Йебоа. Хаймовиц се доверява на същия майстор и за възстановяването на повреденото чело, като “високо оценявам неговата чувствителност и педантичност”. Ремонтът ще отнеме 6 месеца, но изявеният музикант е оптимистично настроен за резултата от него.
През 1984г. Мат Хаймовиц дебютира като солист на Израелския филхармоничен оркестър, дирижиран от Зубин Мета. От тогава досега е записал десетки албуми с виолончелото “Матео”, на което дори посвещава диска си от 2011г., озаглавен “Матео: 300 години от едно италианско виолончело”. Според Кери Кийн, този уникат може да бъде продаден на търг на цена между 1,5 и 3 млн. щатски долара. По думите на консултанта и оценител от аукционната къща “Кристис”, “тези чели, на Матео Гофрилер и Доменико Монтаняна са великолепни”.